جستجوي پيشرفتهجستجو    نسخه شماره 100 - 1385/08/01 - نشريه صنعت خودرو 100

 چگونگي تولد يك BMW 
نويسنده : سيدحميدرضا هاشمي

شايد هنگامي كه شركت BMWا1 كه به منظور توليد موتور جت‌هاي جنگنده نيروي هوايي آلمان شكل گرفت، مؤسسان شركت فكر نمي‌كردند لوگوي آن كه انتزاعي از تصوير روبه‌روي يك موتور جت با ملخ‌هاي گردان است، روزي تبديل به نماد خودروهاي لوكس و اسپورت دنيا شود. براستي چرا اين برند به جايگاه كنوني خود رسيد؟ چرا محصولات آن، مفهوم تيز و فرز بودن را همراه با نوعي وقار و تشخيص به همراه دارند. با توجه به رقباي ريز و درشت شرقي و امريكايي كه همواره مترصد خارج كردن اين رقيب قدرتمند در دنياي تجارت خودرو هستند، اين امر اتفاقي نيست و ناشي از يك سري فعاليت‌هاي پيچيده و مستمر در خلق مدل‌هاي جديد است.
تمامي تفكرات براي آينده اين برند در مراكز تحقيقاتي BMW شكل مي‌گيرد كه همواره با پرده ضخيم حفاظتي به منظور محرمانه بودن نوع تفكر BMW در مورد محصولات جديد، از آن حفاظت مي‌شود.
با نگاهي به سوابق طراحان BMW، به نام‌هايي بزرگ نظير: ديويد راب2 و آدريانا ون هويدونك3 و گرت ولكر هايدبراند4 و اولاف ويدهاس5 و لان كامرون6 و نيز رهبر جادوگران طراحي، كريستوفر بنگل7 معروف به طراح راديكال BMW برخورد خواهيد كرد.
BMW امروز با خريد برندهاي ميني و رولزرويسي سعي در تكميل زنجيره محصولات خود دارد. به همين علت، هايدبراند از شركت ميني، كامرون خالق رولزرويس‌هاي افسانه‌اي، راب خالق BMWهاي فرمول 1 و رالي، ويدهاس طراح چيره‌دست تيونينگ‌هاي BMW در سري‌هاي (M)، اعضاي اين مافياي هنرمند به پدرخواندگي بنگل هستند كه در جنگ بيرحمانه خودروسازان، از برند BMW حمايت مي‌كنند.
شايد براي اكثر ما باور كردني نبود كه با خبر شديم نادر فقيه‌زاده، هموطن ايراني ساكن مونيخ نيز يكي از نقش‌آفرينان اين مركز طراحي عظيم در BMW است. اين مسئله با كنجكاوي يكي از دانشجويان طراحي صنعتي كه در كنار مدل‌هاي مفهومي BMW، امضاي شخصي به نام نادر را مشاهده كرد، افشا شد. دنياي اطلاعات و ارتباطات اينترنتي، امكانات اين ارتباط را برقرار كرد و نادر فقيه‌زاده شناسايي شد. پيشينه او به نقل از وي عبارت است از:
نادر فقيه‌زاده، متولد 1350 تهران
- فوق‌ليسانس طراحي خودرو از دانشگاه علوم كاربردي
- فورزهايم آلمان 1996
- طراح كارخانه BMW در شهر مونيخ آلمان
- شروع همكاري با مرسدس بنز 1996
- شروع همكاري با BMW در پروژه طراحي بدنه خودرو 1999.
- همكاري با Design Works امريكا/ تحقيقات و طراحي موضوع پايان‌نامه درباره خودروي قابل پرواز توربيني به نام Visoonair در سال 2001.
- دريافت درجه كارشناسي ارشد طراحي خودرو در سال 2001.
- طراحي خودروي پيشرفته BMW، طراحي چند كانسپت بدنه و تحقيقات در مورد طراحي داخلي و بدنه خودرو در سال 2001 تا 2003
- شركت در مسابقات طراحي بدنه خودرو با موضوع BMW سري 3
- ارائه طرح كانسپت براي سري 7 آينده در سال 2004
- طراح رسمي BMW در استوديوي طراحي خودرو در سال 2005
- برنده مسابقه طراحي سري 7 آينده براي سال 2009
نادر، براي تشريح شكل‌گيري و توليد يك BMW دعوت ما را به ساپكو پذيرفت و ادامه اين مقاله ماحصل ارائه كنفرانس تخصصي طراحي خودرو است كه در تاريخ 30/5/85 به دعوت از مديريت امور طراحي محصول شركت ساپكو و مديريت امور آموزش، با استقبال بي‌نظير جامعه طراحان صنعتي ايران، كارشناسان گروه صنعتي ايران‌خودرو و شركت طراحي مهندسي و تأمين قطعات ايران‌خودرو (ساپكو) برگزار شد.

 

فقيه‌زاده مي‌گويد: BMW مي‌خواهد بازار خودروهاي كلاس Premium را در اختيار داشته باشد و طرح خودرو در اين حوزه، يكي از دلايل فروش خودروهاي BMW در دنياست.
گروه BMW صاحب و مالك برندهاي BMW، رولزرويس و ميني در دنياست. همچنين يكي از بزرگان توليد موتورسيكلت در دنياست كه تشريح اين بخش از فعاليت BMW در اين گفتار، ممكن نيست. بنابراين BMW در سه بخش عمده: بانك‌ها، موتورسيكلت و خودرو متمركز شده كه در بخش خودرو، شامل زيرمجموعه‌هاي:




BMW صاحب شركت Design Works در امريكاست كه مشابه شركت‌هاي مستقل PININFARINA و ITALDESIGN به برندهاي ديگر خودروسازان دنيا نيز خدمات ارائه مي‌دهد. با نگاهي به وب سايت اين شركت، در مي‌يابيم كه BMW براي تجارت مشتريان، ايده‌پردازي مي‌كند. اين ايده‌ها ممكن است به كوچكي يك Cool Disk يا به بزرگي يك قايق تفريحي باشد.
نطفه Conseptها يا خودروهاي مفهومي BMW، در همين مركز بسته مي‌شود كه در تصرف طراحان آينده‌نگر است. آنها داراي قدرت تجسم آينده و رهبري دنياي فردا هستند.

تناسب وزن‌ها
خودروهاي سواري BMW، پيكره‌هايي هستند كه مي‌بايستي موتورهاي 6 سيلندر خطي را پشتيباني كنند. بنابراين، براي پوشاندن اين موتورها، به درب موتورهاي كشيده و نيز اتاق و صندوق عقب مناسب نياز است. در داخل خودرو نيز فضا به ترتيب از بالا به پايين به سه قسمت:
1. Display
2. Décor
3. Ergonomy

Surface
Exterior بدنه‌هاي BMW، داراي گرافيك پرتحرك و تنش‌هاي فرمي شديد است تا خودرو، ديناميك به نظر برسد. اين فرمول در تزئينات داخلي خودرو نيز رعايت شده است.

پيشينه طراحي در BMW
در سال‌هاي دور، مهندسان BMW در واقع طراحان خودروهاي اين شركت بودند. در واقع، مرزي مشخص بين طراحان خودرو و مهندسان مكانيك وجود نداشت. قطعات خودرو نيز با روش‌هاي كاملاً دست‌ساز، تهيه و مونتاژ مي‌شدند. بعدها با توجه به بحث توليد انبوه و تهيه قالب‌هاي بدنه، خودروهاي توليدي از سبك و مد خاص خود برخوردار شدند.

فرايند طراحي خودرو در BMW
در حالت كلي، فرايند طراحي به صورت مدل زير در BMW حاكم است:

 

 

 

 

 

 

 

 

مرحله UNDERSTANDING
در گذشته‌اي نه چندان دور، خودروهاي كلاس‌هاي متفاوت BMW بسيار شبيه به هم بودند و حوزه‌ها، هويت نداشتند. مثلاً، تفاوت بين سري‌هاي 3، 5 و 7 آنچنان چشمگير نبود كه بيننده بتواند براحتي متوجه آن شود. در سال‌هاي اخير كه كلاس‌هاي خورو BMW گسترش پيدا كرده‌اند، تصميم گرفته شد كه هر كلاس، شخصيت و هويت خاص خود را داشته باشد. اين مفهوم را به مثال‌هاي ساده و قابل تصور تعميم مي‌دهيم. در گذشته، مدل‌هاي BMW از نظر ماهيت و هويت، شبيه تكه‌هايي با اندازه‌هاي مختلف بودند كه از يك رول ژامبون بريده شده باشد.
اما عقيده مدرن براي شخصيت‌سازي و هويت‌پردازي مدل‌هاي مختلف BMW، همانند كتابخانه‌اي است كه كتاب‌هايي با اندازه‌هاي مختلف و مضمون‌هاي متفاوت را در خود دارد كه هر كدام، داراي شخصيت منحصر بفرد خويش هستند.
در حوزه‌هاي جديد BMW، خودروها بين مدل‌هاي Z4 تا سري 7 قرار گرفته‌اند.











 

 

 

هر قدر كه Z4، ديناميك، جوان، با تنش‌هاي بسيار زياد در بدنه و در قالب يك روداستر اسپورت دو نفره طراحي شده، سري 7 به مجموعه‌اي هنري، پرابهت و ايستا شبيه است. در اين ميان، گروه X از نظر تجملي نزديك به سري 7 بوده و در عين حال، خودرويي SUV است.
در هسته مركزي طراحي شركت BMW، حدود 20 طراح اصلي وجود دارد كه تيم‌هاي ديگري به نام‌هاي طراحان اتصالات و جزئيات8 و طراحان ارگونوميست9، بسته‌هاي طراحي را حمايت مي‌كنند. هر چه از سري 1 (قيمت‌هاي پايين‌تر و قابل دسترسي‌تر براي جوانان) كه داراي بدنه‌هاي مدرن ديناميك است، به سوي سري‌هاي بالاتر (3 و 5) پيش برويم، بدنه‌ها هنري‌تر و كلاسيك و روي خط افقي قرار مي‌گيرند. در اين مدل‌ها، درب صندوق روي اين خط مفروض قرار گرفته و بر حجم صندوق عقب تأكيد مي‌كند. در فضاي داخلي10 خودروهاي BMW، تكنولوژي‌هاي بسيار زيادي با هم تعامل دارند. بنابراين، BMW تصميم گرفت كاركرد و كنترل اين ادوات پيشرفته در داخل كابين را ساده و ساده‌تر كند. به همين علت، از مفهوم Content Over Dogma بهره‌برداري كرد و سعي كرد كنترل‌ها را تركيب و هوشمندسازي كند تا استفاده‌گر بتواند با كمترين حركت فيزيكي دست و تنه، به‌طور همزمان چندين سيستم را تحت كنترل داشته باشد كه كاري بسيار پيچيده است. اينكه بدن، بدون حركت بيش از دست و چشم بتواند تمام عملكردهاي خودرو را كنترل و تنظيم كند، در ابتدا بسيار متهورانه و دشوار به نظر مي‌رسيد، اما BMW اين راه را شناخت و از آن درست بهره‌برداري كرد. بعدها، ايده‌هاي BMW در مدل‌هاي بنز و آئودي، به نحوي ديگر مورد استفاده قرار گرفت كه نشانه موفقيت BMW از نظر درك آينده بود.
BMW با تفكر بازگشت به گذشته همراه با تفكرات مدرن، سعي كرد با مرور در طرح‌هاي خودرويي قديمي و درك مفاهيم ناب طراحي آنها، اين مفهوم‌ها را در خودروهاي آينده به كار گيرد. نمونه مثال زدني اين قضيه، مدل مفهومي Mille- Miglia است كه با اقتباس از مدل BMWا328 متعلق به 1930 توليد شده و در مسابقات Mille- Miglia مقام اول را به دست آورد.
زبان هنري در مسائل فني مربوط به ساخت بدنه اين خودرو، به شكل زيبايي پنهان شده است. در ژاپن، روشي هنري وجود دارد كه در آن، با استفاده از خم و تاي كاغذ، مجسمه‌ها و فرم‌هاي بسيار زيبايي ساخته مي‌شود. از اين روش در شكل‌گيري بدنه كانسپت جديد، استفاده شده و در پلتفرم اين كانسپت و داشبوردها سعي شده از همپوشاني ورق‌ها بر روي يكديگر، نوعي مدل حجمي اوريگام با استفاده از ورق‌هاي فولادي به دست آيد.
در بخش طراحي BMW، فلسفه Gina براي نخستين بار به رخ بخش‌هاي طراحي محصول كشيده شد. در اين فلسفه يك بالرين كه لباس سراسري از استرج بر تن دارد، بدون تماس بدن با پارچه حركات مورد نظر خود را تنها از طريق ايجاد پيچ و خم در خود پارچه، نشان مي‌دهد.
پارادايم قديم BMW، شامل مفهوم‌هاي: محسوس بودن، قيمت ارزان و كيفيت بالاست. در Gina، اين مفهوم با قوت تمام باقي مانده اما مفاهيم احساسات جديد، هنر طراحي، كاركرد جديد و چند منظوره نيز به آن اضافه مي‌شود.
تفاوت فلسفه قبلي BMW با فلسفه مدرن كنوني، همانند تفاوت كتابخانه‌اي كلاسيك با قفسه‌هاي افقي و يكنواخت و كتابخانه‌اي مدرن با انحناهاي تابع مد و طراحي جديد است. يعني همان كاركرد نگهداري و تقسيم‌بندي كتاب‌ها حقظ شده، اما همانند پيكره‌اي مدرن، فضاي پيرامون خود را مفهوم بخشيده است.
در گذشته، طراحي BMW بر اساس فلسفه Gina، فقط در كانسپت‌ها و مدل‌هاي مفهومي آينده‌نگر عرضه شده به نمايشگاه‌هاي خودرو نمود داشت، اما امروزه از اين فلسفه در مدل‌هاي سري‌هاي مختلفي كه به توليد انبوه مي‌رسند، استفاده مي‌شود.
نادر فقيه‌زاده در ادامه گفت: در مدل‌هاي جديد BWM، وقي درب موتور را بالا مي‌زنيد، قسمت‌هاي گرم موتور از قسمت‌هاي سرد كه بايد براي سرويس‌هايي همچون تعويض روغن، آب، روغن هيدروليك فرمان، باطري‌ها، استفاده شوند، به‌وسيله ميله‌هايي كه با پارچه‌ پوشانده شده‌اند و در صورت نياز، توسط زيپ‌هايي باز مي‌شوند، جدا شده است.
از اين ايده، در معماري ورزشگاه المپيك مونيخ كه سقف‌هايش با موادي مشابه خميرهاي پارچه‌اي پوشيده شده است، استفاده شد. عملكرد و ظاهر اين پوشش، بسيار جالب و در عين حال زيباست و از آن مهم‌تر، فرم و كاربرد آن طرح كاملاً با يكديگر مطابقت دارد.
در مرحله understanding، حدود 20 طراح ايده‌هاي خود را به نمايش مي‌گذارند. در واقع، رقابت طراحان در اين مرحله، بيشتر مشابه جنگ گلادياتورهاست. فقط طرح چند طراح به مرحله بعدي راه پيدا مي‌كند. رؤساي بخش‌هاي طراحي، سرنوشت طرح‌ها و ايده‌هاي طراحان را مشخص مي‌سازند. در اين مرحله، يك طراح از تيم طراحي BMW به اوج مي‌رسد و بقيه به دنبال پروژه‌هاي جديدي مي‌روند تا دوباره خود را در آن شكوفا سازند.

مرحله Believing

در مرحله بعدي، تعدادي از طرح‌هاي منتخب به فاز tape drawingا، tape rendering، به ابعاد يك به يك تبديل مي‌شوند و مطالعه‌هاي زيبايي‌شناسي آنها براساس همين نقشه‌ها انجام مي‌شود.
در اين مرحله، طراحان سعي مي‌كنند ايده‌هاي خود را به وسيله اين tapeها بسازند. همزمان با آنها، طراحان ارگونومي نيز ابعاد را با Packageهاي ارگونومي، هماهنگ مي‌كنند. سپس، طراحان رايانه‌اي استايل (CAS)ا11 با استفاده از نرم‌افزارهاي تخصصي Rhino و Alias، ايده‌ها را به مدل‌هاي ديجيتالي تبديل مي‌كنند و با استفاده از قابليت‌هاي بيشمار اين نرم‌افزارها، سطوح داراي مواد خاص را تعريف مي‌كنند. در اين مرحله، طراحان رايانه‌اي، رابطه‌اي تنگاتنگ با طراحان استايل دارند كه اتودها و ايده‌هايشان در نماهاي مختلف توسط تكنيك‌هاي مختلف نظير Aqua Marker (ماژيك‌هاي طراحي) بر روي كاغذ انجام شده است. اين طرح‌ها در استوديوهاي مجازي، به مدل‌هاي بسيار واقعي كامپيوتري تبديل مي‌شوند. خودروهاي مجازي، در اين مرحله آخرين تغييرات و بهبودها را مي‌پذيرند تا فرم‌هاي خاص و ايده‌ها نمودهاي ويژه خود را پيدا كنند.







 

 

 

 

پس از تثبيت

طرح در CAS، دوباره tape drawing انجام شده و مدل‌هايي با خميرگلي ساخته مي‌شود. در اين مرحله، مدل‌سازان گلي همانند پديدآوري پيكره‌اي زيبا، نهايت دقت و ظرافت را در ايجاد فرم خاص خودرو به كار مي‌گيرند. تا انحناها، فرورفتگي و برآمدگي‌هاي مورد نظر طراح، نمود واقعي پيدا كند. در اينجا، ارتباطي تنگاتنگ بين مدل‌سازان و طراحان برقرار شده و تا ساعت‌هاي متمادي، همكاري نزديكي در زمينه، مدل‌ها صورت مي‌پذيرد.
جالب اينجاست كه مركز طراحي BMW، بر اين باور است كه در اين روند، هيچ دستگاه يا نرم‌افزاري نمي‌تواند جايگزين كار دست شده و حس هنرمندانه طراح را به واقعيت تبديل كند. به همين علت، هنوز بر انجام اين روش تكيه مي‌شود.
همزمان، مدل‌ها دوباره با بسته‌هاي ارگونومي، آئروديناميك، مكانيكي مورد ارزيابي‌هاي پي در پي قرار مي‌گيرند، اين مرحله، بسيار ظريف و حساس است، زيرا ايده‌هاي مناسب طراحان نبايد به خاطر تكنيك از بين برود. به بياني ديگر، در اين مرحله، مهندسان و طراحان در تعاملي سخت با يكديگر، رو در رو شده تا محصول نهايي، بي‌نقص و بي‌رقيب باشد.
به طور متوسط، مرحله كلي مدلينگ تا 2 ماه (شبانه روزي) طراحان را پاي مدل‌ها نگاه مي‌دارد تا ايده‌ها جان بگيرند و قابل لمس شوند. زماني كه فيلم‌هاي رنگي داراي قابليت پوشش سطح مدل، بر روي كار كشيده مي‌شوند، چهره واقعي طرح نمايان شده و به اصطلاح High light مي‌شوند.
تمام سطوح كروميك، ديتيل‌ها با كوچكترين جزئيات، آدم‌ها و گرافيك، بعد از پوشش‌دهي جانمايي مي‌شوند تا وزن و تنش مورد نظر طراح در مدل ايجاد شود. رؤساي طراحي، استراتژي كلي شركت را مي‌بينند و به همين خاطر نظرات و ايده‌هاي ويژه‌اي دارند كه خلاقيت و زبردستي طراح اين نظرات را پشتيباني مي‌كند، البته بدون اينكه كوچكترين خللي به ايده خود طراح وارد شود.
از اين مدل‌ها در فضاهاي مختلف، ارزيابي‌هاي بسيار دقيقي توسط مديران طراحي BMW انجام مي‌شود، مثلاً در نور طبيعي روز، فضاي آزاد و آفتابي، فضاهاي ابري و باراني يا مه و برف. تمام اين مدل‌ها، در هر شرايطي مورد ارزيابي‌هايي موشكافانه قرار مي‌گيرند.
در طراحي فضاي داخلي نيز همين روند انجام مي‌شود با اين تفاوت كه محدوديت‌هاي طراح به دليل تكنولوژي‌هاي بسيار متعددي كه بر اين فضاها حكم‌فرماست، بيشتر است. لذا كار در فضاي داخلي براي طراح، به مراتب سخت‌تر است. ايمني، راحتي، موارد تكنولوژيكي، محدوديت‌ها و مرزهايي هستند كه طراح بايد بتواند با خلاقيت و مانورهاي بي‌نظير، بدون وارد كردن كوچكترين خدشه‌اي به اصول تعريف شده، ايده خود را ارائه دهد.
اين ظرافت‌ها باعث شده‌اند كه طراحان واقعي خودرو در دنيا، انگشت‌شمار باشند و شركت‌ها همانند سرمايه‌اي بزرگ و غيرقابل جايگزين، از آنها حمايت‌هاي ويژه‌اي كنند. تمامي مراحل طراحي با ضريب امنيتي بالا و در محيط‌هايي بسيار حفاظت شده انجام مي‌شود تا طرح‌هاي نو، توسط رقبا كپي‌برداري نشود. چه بسا جاسوسان صنعتي و خبرنگاران جنجالي نشريات خودرو كه همواره مترصد شكار سوژه‌اي ناب هستند، زيان‌هاي جبران‌ناپذيري به مؤسسات توليدي وارد آورده‌اند.
در سفر تيم اصلي طراحي كه حدوداً 6 نفر هستند، همراهان بسيار زيادي همسفرند. مثلاً، كارشناسان مواد، به دليل شناخت دقيق رنگ‌ها و تكنولوژي‌هاي مختلف براي فضاي داخلي و خارجي خودرو، پيشنهادهاي جالبي به طراحان مي‌كنند. آنها نظريات خاص طراح را با كلكسيون‌هاي بزرگي كه در اختيار دارند، از نظر رنگ، رويه، بافت، دوخت و اتصالات خاص، تأمين مي‌كنند. اين انتخاب‌ها بايد از نظر اقتصادي، عمر مفيد و كيفيت، به‌طور دقيق بررسي شوند. حتي بوهاي متصاعد شده از مواد نيز مورد مطالعه‌هاي كارشناسانه خاص قرار مي‌گيرد تا در نهايت، يك خودرو BMW تجربه و احساس خاص بي‌نظيري را براي مالكانش به ارمغان آورد.
البته تيمي متشكل از بچه‌ها، خانم‌ها و آقايان در اندازه‌ها و نژادهاي مختلف، براي مطالعات ارگونوميك در خدمات تحليل‌گران ارگونومي واحد طراحي BMW هستند. آنها ارزيابي فرم‌ها و فضاها را با استفاده از ابعاد و خاصيت‌هاي فيزيكي متفاوت خود، براي كارشناسان تسهيل مي‌كنند.
ارگونوميست‌هاي BMW، بدن‌هاي مختلف انساني را با جنس‌ها و نژادهاي مختلف، اسكن سه‌بعدي كرده‌اند. اين داده‌ها، كاربردي بي‌نظير و امكاناتي ويژه را در اختيار طراحان CAS در واقعيت مجازي (Virtual Reality) قرارمي‌دهد تا آناتومي بدن انسان‌ها را براساس عملكردهاي مختلف خودرو، مورد بررسي‌هاي خاص قرار داده و موارد عدم تطابق بسته‌هاي ارگونومي را به منظور انجام تغييرات، به طراح اعلام كنند. مثلاً، در مدل‌هاي واقعيت مجازي ، آزمايش‌هاي واقعي سوار و پياده شدن دامي‌ها (عروسك‌هاي ارگونوميك) كه ابعاد بدنشان با داده‌هاي بانك اطلاعاتي تطابق دارد، واقعاً در محيط‌هاي Alias انجام مي‌شود.
ارگونومي دستگيره‌ها، براي استفاده اطفال و كهنسالان، ارگونومي ديد تمام اينسترومترها با فركانس‌هاي مختلف نور نمايشگرهاي داخل كابين، ارزيابي مي‌شود تا راحت‌ترين آنها انتخاب شود، بدون اينكه تأثيري منفي در تمركز و دقت راننده ايجاد كند.
تيم‌هاي متخصص آئروديناميك نيز از ديگر همراهان تيم طراحي BMW هستند. آنها، مدل‌ها را در كانال‌هاي آئروديناميك مورد ارزيابي‌هاي مختلف قرار مي‌دهند (پيچش و تنش‌هاي جريان هوا با خودرو توسط مه‌هاي ويژه قابل تشخيص). همچنين در اين كانال‌ها با ايجاد بارندگي‌هاي مصنوعي همراه با گل و لاي، مسيرهاي مواج ايجاد شده روي بدنه، كاملاً بررسي مي‌شوند تا خودرو در شرايط متفاوت آب و هوايي، بي‌عيب و نقص عمل كند.
مدل‌هاي كلي تمامي سري‌هاي BMW، در آرشيو و انبارهايي ويژه نگهداري مي‌شوند تا در صورت تغيير در يك مدل، همان تغيير در همان مدل‌ها ايجاد شود.
در انتهاي مرحله Believing هيجان طراحان به بيشترين حد خود مي‌رسد، زيرا اينجاست كه طرح نهايي براي توليد انبوه انتخاب مي‌شود. اين مرحله، در واقع مرحله تولد يك مدل از BMW براي ورود به بازار است.

مرحله SEEING
دراين مرحله طرح و مدل مورد نظر، پس از انتخاب نهايي، وارد فاز CAM و CAD مي‌شود. در اين مرحله مهندسان زبده مكانيك با استفاده از ايستگاه‌هاي ويژه و مجهز Catia تمامي اجزا و قطعات را به صورت Detail طراحي مي‌كنند تا جزئيات به صورت واقعي طراحي شده و ابزار و قالب‌هاي نهايي براي توليد انبوه مبتني‌بر طراحي مصوب، ساخته شود.
اكنون مي‌توان آنچه را كه براي هر مدل جديد BMW اتفاق مي‌افتد تا در خيابان‌ها خودنمايي كرده و در اذهان عمومي باقي بماند، تجسم كنيم. ما همسفر طراحان BMW بوديم؛ آنهايي كه توانستند بين تكنولوژي، اقتصاد و ايده‌هاي خود، پلي هنرمندانه بسازند و محصولات بي‌نظيري را به مشتريان گوناگون خويش ارائه دهند و رضايت آنها و منافع اقتصادي شركت و سرمايه‌گذاران را تأمين ‌كنند.
اين سناريو، كم و بيش براي محصولاتي موفق نظير: خودرو، لوازم خانگي، لوازم صوتي و تصويري و... در اطراف ما اتفاق افتاده و از اين طريق، برندهاي چندمليتي به‌طور روزافزون بر ابهت و اشتهار خود افزوده‌اند. جادوگران طراحي صنعتي، در پس فرم‌ها و رنگ‌هاي زيباي خود پنهان شده‌اند، اما امروز ديگر براي ما غريبه نيستند.

پانوشت‌ها:
1. Bavarian. Motor. Works
2. David Robb
3. Adriana Van Hooydonk
4. Gert Volker Hildbrand
5. Ulf Weidhase
6. Lan Cameron
7. Christopher Bangle
8. Designers Detail
9. Human Interface
10. Interior
11. Computer Aided Style


نسخه چاپي ارسال به دوستان
سرمقاله
پرونده ماه
ميزگرد
اقتصادي
بورس خودرو
مديريتي
فني مهندسي
چكيده پايان نامه
معرفي كتاب